Märken

Vi har ett gemensamt märkessystem för Scouterna med kategorierna: tillhöra, deltagande, intresse och bevis. Här kan du läsa mer om alla våra märken.

Om märkessystemet

För både ledare och scouter kan märkessystemet hjälpa till att planera program – med scoutmetoden, målspåren och den personliga utvecklingen som grund.

Om märkessystemet »

Märkesplacering

Här ser du hur märkena ska placeras på scoutskjortan.

Märkesplacering »

Alla scoutmärken

Här ser du alla scoutmärken som finna. Klicka på varje scoutmärke för att läsa mer hur du använder märket och köper det.

Alla scoutmärken »

Bevismärkena

Bevismärkena ger scouten tillträde till något (till exempel att använda kniv) efter att hon eller han har visat att de kan utföra det på ett säkert sätt.

Bevismärkena »

Deltagandemärken

Deltagandemärkena är ett minne av vad scouten upplevt i patrullen under viss tid, till exempel en termin eller ett projekt.

Deltagandemärken »

Förtjänstmärken och utmärkelser

Scouterna har en lång tradition av att dela ut förtjänstmärken för särskilda insatser inom scoutrörelsen. Här hittar du mer om förtjänstmärken samt blanketter för att ansöka.

Förtjänstmärken och utmärkelser »

Intressemärken

Intressemärken ger scouterna möjlighet att dyka djupare i ett intresseområde. Märkena är främst tänkta för spårare, upptäckare och äventyrare.

Intressemärken »

Tillhörighetsmärken

Tillhörighetsmärken visar till exempel vilken patrull, åldersgrupp, scoutkår och scoutorganisation du tillhör.

Tillhörighetsmärken »