Hösten 2020!

3 september, 2020 av Zebastian Almnor

Hur går vi tillväga när höstterminen startar?

Spårare
Vi i Nora scoutkår tar emot nya barn som fyller 8 eller 9 år under en period i början av höstterminen.
Inom Scouterna benämns denna åldersgrupp som Spårare.
Då vår verksamhet i stort bygger på engagerade föräldrar som ledare, kan det bli fler barn som vill uppleva scouting än vad vi har ledare till. Vi har då möjlighet att bilda en kö för intresserade barn.
En förälder som engagerar sig som ledare har garanterat plats för sina barn. Syskon till en av våra scouter har förtur mot en eventuell kö. I kön gäller först in som urval efter att ledarbarn och syskon fått plats. Det kan därför vara bra att ställa sig i kö genom intresseanmälan så snart barnet uttrycker önskan om att prova på scouting.
Vi bjuder in nya Spårare till ett Prova-på-möte i början av september. Till det mötet följer minst en förälder med för att delta på föräldramötet som sker samtidigt. Under föräldramötet ges en djupare presentation om scouting och vår kår samt en beskrivning av hur det är att vara ledare hos oss.
Barnen får under detta Prova-på-möte träffa andra scouter i deras ålder och äldre. De går tillsammans till olika stationer där de får uppleva lite av vad scouting kan vara.
Nya Spårare får sedan ytterligare två möten på sig för att känna efter om scouting är något för dem.
Möte två får även intresserade föräldrar prova på att vara patrulledare för att efter det få en djupare internutbildning.
Efter det tredje och sista prova-på-mötet behöver ni ta beslut om ni vill bli scout eller Ledare i Nora scoutkår. Om scouting inte passar barnet behöver dess plats i kön lämnas.
När vi fyller vår verksamhet använder vi oss av max 5 barn per ledare. Efter att de barn som fått plats på Spåraravdelningen fått besked kommer vi inte ta in nya barn förrän till vårterminen. Då enligt kvarvarande kö där barn som inte fick plats kan stå kvar så länge de vill uppleva scouting med oss.

Övriga avdelningar:

Familjescouter 5-7 år
Upptäckare 10-12 år
Äventyrare 12-15 år
Utmanare 15-18 år
Rover 18-25 år
Ledare och funktionärer

För våra övriga avdelningar är det annorlunda. Vill du uppleva scouting med oss och tillhör någon av dessa avdelningar behöver vi få en intresseanmälan. Vi kontaktar dig därefter och berättar mer.

Välkommen till äventyr och kompisar tillsammans med Nora scoutkår!